رفتن به بالا
  • سه‌شنبه - 23 ژانویه 2024 - 12:16
  • کد خبر : ۵۹۷۴۵۷
  • مشاهده :  190 بازدید
  • چاپ خبر : گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

سومین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد. به گزارش ایسنا، دومین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (سه‌شنبه) سوم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف […]

سومین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، دومین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (سه‌شنبه) سوم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تشکیل شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در مجلس آغاز شده است و نمایندگان در سه نوبت کاری به بررسی این لایحه می‌پردازند.

قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.

در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در سومین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند س تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

* با تصویب بند الحاقی یک تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان اموال تملیکی را موظف کردند تا ماشین آلات و اقلام دپو شده مورد نیاز بسیج سازندگی در گمرکات کشور را به صورت رایگان تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان برای امر سازندگی و محرومیت‌زدایی با اولویت مناطق کم برخوردار، در اختیار سازمان بسیج سازندگی قرار دهد.

* با تصویب بندهای الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابعی جهت اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان تعیین کردند.

* با تصویب بند ب تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازوکاری جهت اخذ عوارض از چاه‌های مجاز فاقد و دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی و سازمان آب و برق خوزستان تعیین کردند.

* با تصویب بندهای پ، ت و ث تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان انرژی اتمی را مکلف کردند مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها و با پرداخت حقوق دولتی به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

* با تصویب بند ج تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان قیمت برق تولیدی مازاد نیروگاه اتمی بوشهر را تعیین کردند.

* با تصویب بند چ تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان به دولت اجازه دادند تا با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به تأمین مالی طرحهای نیروگاه‌های برق اتمی اقدام کند.

* با تصویب بندهای (ز) و (ژ) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه دارد فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان را مازاد بر برنامه مصوب تولید تا سقف ۲۳۰ میلیون یورو، به فروش برساند.

* با تصویب بند س تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابع مالی تامین قیر رایگان در سال آینده را تعیین شد.

* با تصویب بند د تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، وزارت نفت مکلف شد تا مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جی و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دریافت و به‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

*‌ با تصویب بند ر تبصره۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران را به مدت یک‌سال امهال کردند.

* با تصویب بند ش تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آبدرمانی‌ها و هتل‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب جزء سه بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت حق بیمه واحدهای مسکونی در سال آینده معاف می‌شوند.

* با تصویب اجزای ۱ و ۲ بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه برق و گاز واحدهای مسکونی و تجاری را در سال آینده تعیین شد.

* با تصویب جزء یک بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب ردیف های چهار و پنج بندالف تبصره بانک مرکزی موظف شد که برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی یارانه‌ها تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

*‌ با تصویب جزء ۶ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول و همچنین تجدیدنظر درباره افرادی شد که یارانه آن‌ها قطع شده است.

* با تصویب جزء ۳ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، مقرر شد که مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نشود.

تذکرات

در پی ادعای یکی از رسانه‌ها درباره افزایش ۳۰۰ همتی سقف بودجه توسط کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ با حمیدرضا حاجی بابایی رد این ادعا، گفت: شب گذشته در کمیسیون تلفیق جلسه خوبی داشتیم و صددرصد با دولت هماهنگ بودیم و مجلس کمترین افزایش را شاید در طول ۴۴ سال گذشته در بودجه داشته است.

موضوعات خارج از برنامه

دربخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در انتقاد از گرانی‌ها و افزایش قیمت تعرفه اینترنت اظهار کرد: درباره اینترنت به رئیس جمهور گفتم که امروز اینترنت همچون کالای اساسی برای مردم است. زمان زیادی بود که قیمت آن تغییر نکرده بود و یک مدت دیگر هم ادامه پیدا می‌کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: نقش اینترنت برای مردم یک موضوع فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار دارد، حالا کمک می‌کنیم تا این مشکل حل شود.

ادامه دارد…

اخبار مرتبط